De vakantie is alweer even voorbij en we zitten weer in onze dagelijkse routine. Dat is prima. Routine geeft immers houvast, richting en doel. Wat is ónze werkroutine? Waar zijn wij druk mee op een doorsnee dinsdag?

Aafke begint graag vroeg: “Voor mij heeft de ochtendstond echt goud in de mond. Na het ontbijt loop ik eerst een rondje met de hond en ik kijk dan welke berichten via WhatsApp zijn binnengekomen. WhatsApp is populair bij mijn cliënten. Ze sturen snel een berichtje omdat ze iets van me willen en ze verwachten dan ook snel een reactie terug. Dat lukt natuurlijk niet altijd, dus ik heb met hen duidelijke afspraken gemaakt.

In de mailboxstaan weer verse emails. In het blog Mailbox op maandag een selectie van wat er zoal binnenkomt bij Bureau Extravert. Ik beantwoord de emails het liefst direct, maar soms moet ik eerst wat uitzoeken. De mail die vandaag veel tijd vraagt gaat over de beslagvrije voet van Piet. Deze moet opnieuw worden vastgesteld omdat er beslag is gelegd op zijn loon. Ook heb ik vandaag veel mailcontact met een energiebedrijf.  Deze heeft Jan ingeschreven als klant, maar dat kan niet omdat hij een verstandelijke beperking heeft. Dit blijkt lastig terug te draaien.

De postbode brengt een aantal brieven. Vandaag is er post van het CAK en een brief van de Belastingdienst. Ik scan de stukken in en sla ze digitaal op. Daarna doe ik wat nodig is om dit af te handelen.

Tussendoor gaat regelmatig de telefoon. De hulpverlener van Klaas vraagt of ik als bewindvoerder akkoord ga met zijn behandelplan. Jannie belt omdat ze graag een bezoekje wil brengen aan haar broer. Ze vraagt of ze extra geld kan krijgen voor de reis en een attentie. Piet belt vanuit de afkickkliniek waar hij sinds kort is opgenomen. Hij heeft problemen met een medebewoner.

Ik bel zelf met de zorgverzekeraar van Nellie, want de communicatie over een declaratie laat te wensen over. Ook heb ik contact met de huisarts van Johan over zijn medicijngebruik.

Dan neem ik tijd voor de betalingen en voer ik transacties in het cliëntregistratiesysteem in. Ook heb ik voor de lunch nog tijd om de Rekening & Verantwoording en het Mentorverslag van Janneke naar de rechtbank te sturen en om Nellie over te schrijven bij de gemeente. Ze is verhuisd naar een andere zorglocatie.

Deze dinsdagmiddag besteed ik aan bezoekjes. Omdat mijn cliënten verspreid in Noord-Nederland wonen, probeer ik bezoeken zoveel mogelijk te combineren binnen een gebied. Dit zijn de bezoekjes die ik deze middag afleg:

  • Ik ga eerst als bewindvoerder in overleg met de gemeente, het dorpenteam en de thuisbegeleiding van Jan en Riekje om alles goed af te stemmen en hen op de rit te houden.
  • Dan ga ik als mentor op huisbezoek bij Nellie om te kijken hoe het met haar gaat op de nieuwe zorglocatie. Ik heb haar mentorverslag bij me en laat dit Nellie zien en ondertekenen. Ook maak ik een praatje met de begeleiding om te horen hoe zij vinden dat het met haar gaat.
  • Mijn volgende bezoek is aan Ronald, een nieuwe mentorcliënt. Ik zet met hem en zijn begeleider zaken op de rit en probeer goede afspraken te maken. Ik vraag om de stukken die van belang zijn voor het dossier van Ronald, zoals begeleidingsplannen en indicaties.
  • Als laatste ga ik deze middag naar John, die bezoek heeft van iemand van het Zorgkantoor. Jan woont met een PGB in een instelling. Elke twee jaar is er controle van de gang van zaken en de registratie van de zorg. Als bewindvoerder en mentor moet ik er op toezien dat John niet overvraagd wordt door het Zorgkantoor. John is bij een deel van het gesprek aanwezig.

Terug op kantoor reageer ik nog op een aantal Whatsappberichten en stel ik de voicemail in. Genoeg voor vandaag. ”

En dit doet Tietie deze dag: “Voor mij is dit geen doorsnee dinsdag. Vandaag heb ik geen loopbaangesprek. Ik ben ook studiekeuzeadviseur bij NHL Stenden Hogeschool en af en toe lopen mijn twee banen in elkaar over. Op de hogeschool werk ik regelmatig samen met studenten. Een paar van hen volgen de minor Masters of Change, en zij hebben me gevraagd om als gastdocent te vertellen hoe ik als loopbaan- en studiekeuzeadviseur mensen help in hun veranderproces. Vandaag werk ik aan mijn presentatie en ik besluit hierin een koppeling te maken met mijn eigen veranderproces en de ontwikkeling van Bureau Extravert. Een mooie en eervolle opdracht.”

Zomaar een doorsnee werkdag bij Bureau Extravert. Een mooie mix van routine en variatie. En daardoor houden we voldoening in ons werk.

Tot zover,
Aafke en Tietie