Maandag. Begin van een nieuwe werkweek. En dat merken we ook bij Bureau Extravert, want dan loopt de mailbox info@bureau-extravert.nl weer lekker vol. Wat voor mailcontact is er nou op zomaar een maandag?

  • Energiemaatschappij: termijnnota Piet
    Piet woont zelfstandig in een huurwoning. De termijnnota voor zijn energieverbruik komt maandelijks binnen en wordt betaald vanaf de beheerrekening.
  • Aafke <-> arbeidscentrum: kennismakingsbezoek
    Aafke wil een bezoek brengen aan het arbeidscentrum waar Janneke sinds kort werkt. Ze vraagt haar begeleider wanneer het past. Ze komen tot een geschikte datum.
  • Kwantum: opdrachtbevestiging
    John gaat verhuizen naar een nieuwe zorginstelling en heeft nog wat meubilair nodig. Aafke heeft een kledingkast voor hem besteld.
  • Aafke <-> zorginstelling Nellie: zorgovereenkomst
    De Sociale Verzekering Bank vraagt om een nieuwe zorgovereenkomst voor Nellie. De regels voor PGB zijn gewijzigd, dus de oude overeenkomst is niet meer geldig. Er is ook een handtekening nodig van de zorginstelling.
  • Zorginstelling Johan: factuur
    De zorginstelling waar Johan woont stuurt maandelijks een factuur voor de huur en de eigen bijdrage. De eigen bijdrage is inclusief voeding, wassen, internet, groepsuitjes, kapper en vervoer. Dit wordt betaald vanaf de beheerrekening.
  • Telefoon-internetaanbieder: maandelijkse factuur
    Veel cliënten hebben een mobiele telefoon. Elke maand komt er een factuur binnen voor abonnements- en verbruikskosten. Deze wordt betaald van de beheerrekening.
  • Begeleiders en zorginstanties Nellie <-> Aafke: overleg over Nellie
    Mailcontact om een gezamenlijke datum te vinden voor een overleg over het druggebruik en bestedingspatroon van Nellie.
  • Jan en Riekje -> Aafke: factuur kinderopvangorganisatie
    Jan stuurt de factuur door die bij hen is binnengekomen van de kinderopvangorganisatie. Aafke betaalt deze van de beheerrekening.
  • Woningcorporatie: huurprijs
    De huurprijs van de woning van Jan en Riekje blijkt hoger te zijn dan nu wordt betaald. Er is een kleine betaalachterstand ontstaan. Aafke maakt het te weinig betaalde bedrag over vanaf de beheerrekening en past de termijnbetaling aan.
  • Jannie <-> Aafke: verzoek om extra geld
    Jannie krijgt binnenkort bezoek van haar broer. Ze vraagt of er geld is voor een gezamenlijk uitje. Dat is er en Aafke maakt dit over naar haar leefrekening.
  • Woonbegeleider zorginstelling Klaas <-> Aafke: fiets
    Mailcontact over het grillige gedrag van Klaas. Het geld wat is overgemaakt naar de leefrekening was bestemd voor een fiets, maar is door Klaas uitgegeven aan een computerspel.
  • Begeleider zorginstelling John -> Aafke: verhuizing John
    De begeleider van John doet verslag van de verhuizing naar de nieuwe instelling. Alles is goed verlopen. John is daar goed opgevangen en zijn kamer is ingericht.
  • Aafke <-> telefoonaanbieder: abonnement Piet
    Piet heeft een nieuw telefoonabonnement afgesloten. Aafke meldt dat hij onder bewind staat en niet zelfstandig een abonnement kan afnemen. Dit moet worden teruggedraaid.
  • Aafke <-> Bank: verzoek betalingsregeling
    Jan heeft een schuld bij de bank. Aafke stelt een betalingsregeling voor.

Zomaar wat voorbeelden van mails over bewindvoering. Natuurlijk zijn de namen gefingeerd, maar zo gaat het wel in de praktijk. Mis je mails over loopbaanbegeleiding? Klopt, die waren er niet die maandag. Maar op dinsdag kwam deze mail binnen:

  • Tjitske: loopbaangesprek
    Tjitske werkt al jaren in de zorg en ze heeft steeds minder plezier in haar werk. Ze twijfelt of ze door moet gaan of toch een andere weg in moet slaan. Dit maakt haar onrustig en ze kiest na lang aarzelen voor een loopbaangesprek.

Dat is ook een mooi onderwerp voor een blog. Twijfel en onrust. Is dit nu alles? Moet ik niet heel iets anders kiezen? Dit is een belangrijk thema binnen de loopbaanbegeleiding en daarover schrijven we volgende maand meer.

Tot september,
Aafke en Tietie